Legyen nyugodt az álmod! 2. rész: 6 nyersanyag, ami segíti az elalvást

Dániel Petra
dietetikus

Előző cikkemben kiveséztük azokat az ételeket, italokat és relaxációs gyakorlatokat, amelyek hozzájárulnak a könnyebb elalváshoz.

A második részben a „mit fogyasszunk elalvás előtt” listával megyünk tovább, és azokkal a tápanyagokkal, amelyek természetesen módon segítik elő, hogy nyugodt álmunk legyen.

Legyen nyugodt az álmod! 2. rész: 6 nyersanyag, ami segíti az elalvást - Arnica RUN

Az ételek szerotonin, triptofán és melatonin tartalma miatt érdekes ez a téma, hiszen ezek azok a hormonok, amelyek szerepet játsszanak a cirkadián-ritmus kialakításában, valamint az alvás szabályozásában. A hormonok mellett az ásványi anyagok közül a kálciumnak, káliumnak és magnéziumnak is tulajdonítanak alvást elősegítő hatást. Így minden olyan nyersanyag, amely nagyobb mennyiségben tartalmazza a fent említett ásványi anyagokat pl.: a mély színű leveles zöldségek, banán, paradicsom, olajos magvak, citrus félék és teljeskiőrlésű gabonák, az alvást segítő ételek csoportjába soroljuk. Amennyiben álmatlanságtól szenvedsz, javasoljuk ezen ételek fogyasztását, a kellemes álom érdekében.

Ugyanakkor bizonyított tény, hogy a kálcium, és ezáltal a magas kálcium tartalmú nyersanyagok (tej, tejtermékek, teljeskiőrlésű gabonák, olajos magvak), a melatonin elválasztás szabályozása révén járulnak hozzá a könnyebb elalváshoz.

Triptofán

A triptofán a szerotonin és a melatonin előanyaga, mely hormonok részt vesznek a megfelelő alvás- ébrenlét ciklus kialakításában, valamint hangulatunkra és étkezési szokásainkra is hatással vannak.

Triptofán tartalmú ételek és nyersanyagok

A tej mellett a savanyított tejtermékek, sajtok és a cottage cheese, illetve húsok fogyasztása lefekvés előtt jótékony lehet, alvás elősegítő hatásuk triptofán tartalmuk révén érvényesül.

A tej mellett a savanyított tejtermékek, sajtok és a cottage cheese, illetve húsok fogyasztása megalapozhatja a nyugodt alvást, triptofán tartalmuknak köszönhetően.

Csirkemell karfiollal, zöldfűszeres cottage cheese-zel és bulgurral (2 fő részére)

karfiol250g
csirkemell200g
cottage cheese150g
bulgur80g
félzsíros sajt50g
vöröshagyma50g
tejföl, 16%-os25g
repceolaj10g

Ízesítés ízlés szerint sóval, borssal, bazsalikommal, oregánóval, snidlinggel, fokhagymával.

Szerotonin

Örömhormonként” is ismert, triptofánból kialakuló vegyület, amely szorongás oldó hatása miatt hozzájárul a jó hangulat kialakításához, valamint a melatoninnal együtt a cirkadián-ritmus szabályozásáért is felelős. Antioxidáns hatása feltételezett, valamint az éhségérzet és a szexuális aktivitás szabályozásában is részt vesz.

A szerotonin előfordul a legtöbb növényi eredetű nyersanyagban, kiemelkedő mennyiségben a banánban, ananászban, cseresznyében, kiviben és szőlőben található.

A Kivi és a citrusfélék

100g kivi, 85mg C-vitamint tartalmaz, mely a napi szükséglet 94%-át fedezi. Emellett két közepes méretű kivi elfogyasztása, 1 órával lefekvés előtt, szerotonin tartalmának köszönhetően, elősegíti a jobb alvást. (A szerotonin hiánya álmatlanságot (insomniát) és hangulatzavarokat okozhat.) A kivinek magas a folát tartalma, ami azért is lehet érdekes, mert az álmatlanság, mint neuropszichiátriai betegség kialakulása, másodlagosan összefüggésbe hozható a folát szint csökkenésével is.

Banán

A banán jó választás lehet, nem csak tízóraira vagy uzsonnára, de pótvacsorára is. Lefekvés előtt jó ráhangolódás lehet egy pohár banánshake elkortyolgatása, melyet elkészíthetsz tejből, de akár növényi italból is. Egy kis mandulával megszórva sokkal könnyebbé teszi az elalvást.

Banánshake mandulával (1 fő részére)

tej 2,8%-os200g
banán70g
mandula15g

Ízesíthetjük fahéjjal, szerecsendióval.

Toppingként szórjuk meg mandulával!

Ananász

Alvást segítő hatása magas szerotonin, valamint kálcium és magnézium tartalmának köszönhető. Bromelin tartalma miatt gyógyhatású termékeket készítenek belőle, melyet leginkább az emésztésserkentéshez használnak.

Kefíres gyümölcsaláta 1 fő részére

joghurt, 1,8%-os75g
narancs35g
banán35g
kivi25g
ananász25g

Melatonin

Hozzájárul a cirkadián-ritmus kialakításához, valamint fontos szerepet játszik az elalvásban és a megfelelő hosszúságú REM-fázis kialakításában is.

Melatoninban gazdag nyersanyagok

Zab, mandula

Amennyiben a zabra esik a választásod, mindenképp a teljes kiőrlésű változatokat ajánljuk, melyekben magasabb a melatonin szint, mint a feldolgozott, finomított formákban. A zabkása nem csak reggelire vagy tízóraira, de akár vacsorára és pótvacsira is nagyon jó opció lehet. Ha magas szerotonin és melatonin tartalmú gyümölcsöket adunk hozzá pl.: banán, meggy, kivi, ananász, akkor elalvást segítő hatása még jobban tud érvényesülni. Szórjuk meg egy kis mandulával! Így garantáltan teljes értékű vacsorát kapunk.

Gyümölcsök

Melatonin tartalom szempontjából a gyümölcsök közül a cseresznye, eper és a grapefruit emelhető ki, a többi gyümölcs relatív alacsony melatonin koncentrációval rendelkezik.

Legyen nyugodt az álmod! 2. rész: 6 nyersanyag, ami segíti az elalvást - Arnica RUN

Tojás, lazac

Állati eredetű fehérje források közül a legmagasabb melatonin tartalommal a tojás, valamint a halak, ezek közül is a lazac rendelkezik.

A mélytengeri halak fogyasztása pl.: lazac, magas D-vitamin és esszenciális zsírsav tartalma révén hozzájárul a pihentető alváshoz, ébredést követően pedig a kedvezőbb fizikai aktivitáshoz.

Vajon sült lazac spárgával, barnarizzsel (2 fő részére)

füstölt lazac400g
spárga150g
barnarizs80g
olaj5g
vöröshagyma40g
light vaj30g

Én ajánlom hozzá a kéksajt mártást is 😉

Kéksajtmártás (2 fő részére)

tej 2,8%-os200ml
rokfort sajt100g
búzaliszt35g
vaj30g
fokhagyma3g

Ízesítés feketeborssal, cayenne borssal, sóval.

Meggy

A napi két adag meggy fogyasztása szintén elősegítheti a megfelelő minőségű alvást. A meggy jó forrása a C- vitaminnak, valamint polifenoloknak, melyek antioxidáns és antibakteriális hatása is ismert. Ezen tulajdonságok révén jótékony hatást gyakorol az intenzívebb fizikai aktivitás miatt kialakuló izomfájdalmakra, valamint elősegíti az izmok regenerálódását és könnyebbé teszi a relaxációt így az elalvást is. Emellett a meggy nagyon jó forrása a szerotoninnak, melatoninnak, triptofánnak és káliumnak, melyek szintén az elalvást és a minőségi alvás hosszát fogják segíteni.

Gyógynövények:

Maracuja tea

Magas C-vitamin és polifenol tartalmának köszönhetően jelentős antioxidáns hatással rendelkezik. Emellett számos gyógyászati készítmény alapanyaga, szorongásoldó és nyugtató hatása miatt. Elalvás előtti relaxáláshoz, ráhangolódáshoz ajánlunk egy bögre világosra főzött meleg maracuja-teát!

Ha tudjuk, hogy rossz alvók vagyunk, nehezen alszunk el és/vagy gyakran felébredünk, akkor különböző relaxációs gyakorlatokkal tudunk enyhíteni az alvászavarunkon. A megfelelő mennyiségű és minőségű alvás hozzájárul szervezetünk optimális anyagcseréjéhez és az energiaegyensúly fenntartásához.

További tippekre vagy kíváncsi? Töltsd le e-könyvünket vagy írj nekünk a  kommunikacio@arnica.info.hu email címre vagy keress minket a Facebook-on az Arnica SPORT Facebook oldalon privát üzenetben!

Hirdetés
Hirdetés

Ha edzéstervre van szükséged, vagy szintet lépnél, regisztrálj most szakértői edzéstervünkért vagy olvasd el dietetikusunk egészséges receptjavaslatait.

Ne feledd Facebook és Instagram közösségünket: az Arnica SPORT naponta frissülő tartalommal vár! #Arnica #SPORT

Oszd meg másokkal is!
Ehhez a bejegyzéshez még nem szóltak hozzá, legyél Te az első!
Az itt beküldött hozzászólások moderáció után kerülnek megjelenítésre.
Beceneved*
E-mail címed*
Biztonsági kód*
11+29
*Kötelező mező

Köszönjük, hogy velünk játszottál a kihívásban!

Egy megerősítő levelet küldtünk a postafiókodba, kérünk aktiváld a részvételed.

A sorsolás eredményéről a nyertest 2018. XX-én, e-mailben értesítjük!

Kövesd oldalunkat a Facebookon és az Instagramon is, ahol számos érdekes tartalommal találkozhatsz. Sportolj Te is természetesen az Arnica SPORT-tal!

Gratulálunk!

Gratulálunk! Az Arnica SPORT “Egészség mindenkinek!” nyereményjátékának nyertese ??, akivel csapatunk e-mailben felveszi a kapcsolatot.

Kövesd oldalunkat a Facebookon és az Instagramon is, ahol számos érdekes tartalommal találkozhatsz. Sportolj Te is természetesen az Arnica SPORT-tal!

Köszönjük, hogy velünk játszottál!

Egy megerősítő levelet küldtünk a postafiókodba, kérünk aktiváld a részvételed.

A sorsolás eredményéről a nyertest 2018. június 12-én, e-mailben értesítjük!

Kövesd oldalunkat a Facebookon és az Instagramon is, ahol számos érdekes tartalommal találkozhatsz. Sportolj Te is természetesen az Arnica SPORT-tal!

Köszönjük, hogy feliratkoztál hírlevelünkre!

Egy megerősítő levelet küldtünk a postafiókodba, kérünk aktivált feliratkozásod.
Így a következő hírlevelünket már Te is olvashatod!

Kövesd oldalunkat a Facebookon és az Instagramon is, ahol számos érdekes tartalommal találkozhatsz.
Sportolj Te is természetesen az Arnica SPORTtal!

Köszönjük, hogy elküldted leveledet!

Hamarosan felvesszük veled a kapcsolatot!

Kövesd oldalunkat a Facebookon és az Instagramon is, ahol számos érdekes tartalommal találkozhatsz.
Sportolj Te is természetesen az Arnica SPORTtal!

A weboldalon cookie-kat használunk, amik segítenek minket a lehető legjobb szolgáltatások nyújtásában. Weboldalunk további használatával jóváhagyja, hogy cookie-kat használjunk. Adatkezelési Tájékoztató

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás