Gyaloglás? Többet ér, mint gondolnád!

Ha a gyaloglásról, mint a fizikai aktivitás egy formájáról beszélünk, általában mindenki csak legyint- ugyan már, gyalogolni minek…

A járás, gyaloglás alapvető mozgásformáink közé tartozik. Dr. Pucsok József Márton, az Arnica SPORT futóközösség sporttudományos szakértője, a Debreceni Egyetem Sporttudományi Koordinációs Intézet egyetemi docense most megosztja velünk, hogy miért fontos gyalogolni.

Gyaloglás? Többet ér, mint gondolnád! - Arnica RUN

Megtanulni járni, majd később gyalogolni a természetes mozgásfejlődésünk része – pont ebben rejlik a nagyszerűsége is. Mindenki számára adott ez a fajta mozgás, különösebb előképzettséget nem, csak némi akaraterőt igényel. Másik nagy előnye, hogy szinte bárhol, bármikor űzhető, extrább felszerelés igénye sincs. Időjárásnak megfelelő sportruházat, egy kényelmes cipő és indulhatunk is!

Így kezdd el!

Gyaloglás és gyaloglás között bizony van különbség, intenzitásának fokát elsősorban a terepviszonyok és a sebesség határozza meg. Az átlagos mindennapi tevékenységek során 5 km/h körüli sebességgel közlekedünk. Egy nemrég publikált amerikai kutatás szerint a rendszeres gyaloglás szív-keringési rendszerre, anyagcserére, testösszetételre stb. gyakorolt jótékony hatásai pont 4-5 km/h feletti sebességnél jelentkeznek. Nyilván a szabad természetben végzett testmozgás a leginkább javasolt, nincs ez másképp a gyaloglással sem. Ha igazán profi módon vágunk bele a gyaloglásba, akkor lépésszámlálóra, pulzusmérő órára és egy speciális, gyorsabb gyaloglásra kifejlesztett edzőcipőre is szükség lehet.

A séta felérhet egy futással?

A gyalogláson, később az erős tempójú (power walking) gyalogláson keresztül jutunk el akár a folyamatos futásig. A power walking már nem csak amolyan vasárnap délutáni sétálgatás, lassú futáshoz mérhető fizikai terheléssel jár, azaz komoly sportértéke van. E sporttevékenység során elérhetjük a 9 km/h-s sebességet. Így már szinte futunk, de mégsem: a futással ellentétben nincs úgynevezett repülő szakasz, azaz lábunk folyamatos kontaktusban van a talajjal.

Miért Nordic Walking és kiknek ajánljuk?

Manapság komoly gyalogló-mozgalmak alakultak ki elsősorban Nyugat-Európában és a tengerentúlon, különösen a felsőtest izomerejét is bekapcsoló nordic walking vált igen népszerűvé. Sokan azt vallják, hogy az erősebb tempójú gyaloglás, nordic walking az egyik legegészségesebb testmozgás, intenzitása épp megfelelő egy átlagos kondícióval bíró ember számára. Biztonságosan űzhető egészen öregkorig, nem igényel különleges mozgásügyességet, sportági előképzettséget, sérülésveszélye minimálisnak mondható. A gyaloglás kiválóan karban tartja a szívet, a légző rendszert, erősebbé teheti csontjainkat, nordic walking változata az alsó és felső végtag izomzatát is megdolgoztatja. Hosszas betegség utáni rehabilitáció, vagy csak egyszerűen fizikai erőnlétünk fokozása a cél, a gyaloglás kézenfekvően az egyik legjobb választás.

Gyaloglás? Többet ér, mint gondolnád! - Arnica RUN

A rendszeresség itt is kulcsfontosságú

Heti három alkalommal 45-60 perc közötti testmozgás vagy naponta fél óra már jelentősen hozzájárul az egészség megőrzéséhez. Egy-egy gyaloglóedzést a sebesség, tempó, a terepviszonyok váltogatásával lehet színesebbé, még hatékonyabbá tenni. Kezdetben egyenletes tempót válasszunk, később megpróbálhatjuk az iramjátékos, változatos sebességgel végzett edzésmunkát. Az edzés intenzitásának megválasztásánál az ismert irányelveket kövessük, az edzésprogram kezdetén 60 százalékos intenzitással (a maximális pulzusszámhoz viszonyítva) induljunk el, amit 2-3 havonta növelve érjük el a 70-80 százalékot is. Amennyiben jelentős túlsúlya van valakinek, vagy betegség, műtét, várandósság utáni regeneráció esetén érdemes óvatosabban nekifogni a gyaloglásnak. Alacsony (50 százalékos) intenzitástól fokozatosan jussunk el a 70 akár 80 százalékos zónáig.

Közösségi élmény is lehet?

Nem utolsó szempont, hogy egy-egy gyaloglóedzés, esetleg gyalogtúra jó közösségi esemény is lehet egyben. Baráti körben, szép természeti környezetben, akár beszélgetve is sportolhatunk.

Ez az igazi testi-lelki felfrissülés!

Ne feledjük, hogy edzés előtt és után is javasolt az Arnigel használata, mely friss, virágzó, szigorúan kézzel szedett hegyi árnikából készül, amelyhez az egész növényt felhasználják, még a szárát is.

Ha hosszabb gyalógtúrára indulnál, érdemes egy kisebb útipatikát is magaddal vinni. Hogy mit vigyél magaddal? Ennek megválaszolásában segítünk néhány tippünkkel.

A túrázás során segítségedre lehetnek különböző applikációk is, mint például a Túrám vagy az Endomondo.
Vagy ha futáshoz használnál applikációkat, korábbi cikkjeink első, második és harmadik részét olvasd el.
Ha nem applikációt szeretnél, az alábbi weboldalon nézz körül.

Hirdetés
Hirdetés

Ha edzéstervre van szükséged, vagy szintet lépnél, regisztrálj most szakértői edzéstervünkért vagy olvasd el dietetikusunk egészséges receptjavaslatait.

Ne feledd Facebook és Instagram közösségünket: az Arnica SPORT naponta frissülő tartalommal vár! #Arnica #SPORT

Oszd meg másokkal is!
Ehhez a bejegyzéshez még nem szóltak hozzá, legyél Te az első!
Az itt beküldött hozzászólások moderáció után kerülnek megjelenítésre.
Beceneved*
E-mail címed*
*Kötelező mező

Köszönjük, hogy velünk játszottál a kihívásban!

Egy megerősítő levelet küldtünk a postafiókodba, kérünk aktiváld a részvételed.

A sorsolás eredményéről a nyertest 2018. XX-én, e-mailben értesítjük!

Kövesd oldalunkat a Facebookon és az Instagramon is, ahol számos érdekes tartalommal találkozhatsz. Sportolj Te is természetesen az Arnica SPORT-tal!

Gratulálunk!

Az Arnica SPORT “Hegyi Árnika szezon kvíz” októberi nyereményjátékának nyertese Garai György, akivel csapatunk Facebook üzenetben felveszi a kapcsolatot.

Kövesd oldalunkat a Facebookon és az Instagramon is, ahol számos érdekes tartalommal találkozhatsz. Sportolj Te is természetesen az Arnica SPORT-tal!

Gratulálunk!

Gratulálunk! Az Arnica SPORT “Egészség mindenkinek!” nyereményjátékának nyertese Németh Gyula, akivel csapatunk e-mailben felveszi a kapcsolatot.

Kövesd oldalunkat a Facebookon és az Instagramon is, ahol számos érdekes tartalommal találkozhatsz. Sportolj Te is természetesen az Arnica SPORT-tal!

Köszönjük, hogy velünk játszottál!

Egy megerősítő levelet küldtünk a postafiókodba, kérünk aktiváld a részvételed.

A sorsolás eredményéről a nyertest 2018. június 12-én, e-mailben értesítjük!

Kövesd oldalunkat a Facebookon és az Instagramon is, ahol számos érdekes tartalommal találkozhatsz. Sportolj Te is természetesen az Arnica SPORT-tal!

Köszönjük, hogy regisztráltál!

Egy megerősítő levelet küldtünk a postafiókodba, kérünk aktiváld feliratkozásod.
Egyben a következő hírlevelünket már Te is olvashatod!

Hamarosan elküldjük az első 3 havi edzéstervet!

Kövesd oldalunkat a Facebookon és az Instagramon is, ahol számos érdekes tartalommal találkozhatsz.
Sportolj Te is természetesen az Arnica SPORTtal!

Köszönjük, hogy feliratkoztál hírlevelünkre!

Egy megerősítő levelet küldtünk a postafiókodba, kérünk aktivált feliratkozásod.
Így a következő hírlevelünket már Te is olvashatod!

Kövesd oldalunkat a Facebookon és az Instagramon is, ahol számos érdekes tartalommal találkozhatsz.
Sportolj Te is természetesen az Arnica SPORTtal!

Köszönjük, hogy elküldted leveledet!

Hamarosan felvesszük veled a kapcsolatot!

Kövesd oldalunkat a Facebookon és az Instagramon is, ahol számos érdekes tartalommal találkozhatsz.
Sportolj Te is természetesen az Arnica SPORTtal!

A weboldalon cookie-kat használunk, amik segítenek minket a lehető legjobb szolgáltatások nyújtásában. Weboldalunk további használatával jóváhagyja, hogy cookie-kat használjunk. Adatkezelési Tájékoztató

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás