A várandóság alatti mozgásról egy szülésznő szemével

Rákóczi Ágnes
szülésznő és szülés-felkészítő

Rákóczi Ágnes elsősorban szülésznő, de emellett szülés-felkészítő, perinatális és laktációs szaktanácsadó, diplomás ápoló és egészségügyi menedzser.

39 éve dolgozik a szakmájában, és ez idő alatt a hagyományos orvosi, problémaközpontú ellátásról az anya-baba és családközpontú ellátás felé irányult a figyelme. Lehetősége van a várandósokkal már a babavárás időszaka alatt megismerkedni, szülésüket kezdetektől kísérni és a szülés utáni kapcsolattartást is erősíteni. Személyesen is volt alkalma megtapasztalni, hogy számos pozitív hatása van a mozgásnak a terhesség alatt. Erről beszélgettünk vele. – Interjú

A várandóság alatti mozgásról egy szülésznő szemével - Arnica RUN

Meséljen egy kicsit magáról, miért ezt a hivatást választotta?

Én nem azok közé tartozom, akik azt mesélik, hogy már óvodás korukban is tudták milyen pályára szeretnének menni… Nyolcadikos koromban porcelánfestőnek készültem és Herend volt az úticélom. A barátnőm beszélt rá, hogy kísérjem el egy bemutató órára az egészségügyi szakközépiskolába. Ott egy demonstrációs teremben éppen csecsemőgondozási óra zajlott. Annyira megérintett, amit ott láttam, hogy amikor haza mentem azt mondtam Édesanyámnak: Anya! Én nem megyek Herendre, az egészségügyi iskolába szeretnék menni! Így is lett és négy éven keresztül tanultam a legkülönbözőbb tantárgyakat és jártunk kórházi gyakorlatra. Ma is úgy emlékeszem ezekre az időkre, hogy bármelyik osztályra örömmel mentem, de nem volt még akkor sem elképzelésem merre visz az utam. Végzés után a budapesti Szabolcs Utcai Kórházba kerültem a Szülészet-nőgyógyászati osztályra. Még azon az őszön beiskoláztak a szülésznő képzőbe és mire vége lett, tudtam, hogy ez az, amit szeretnék csinálni: nemcsak a babákkal hanem az anyákkal is foglalkozni. A közel negyven év alatt folyamatosan képeztem magam, rengeteget tanultam a kollégáimtól és a szülő asszonyoktól is. A laktációs szaktanácsadói és a perinatális szaktanácsadói (ez a szülés előtti, alatti, utáni időszak élményeivel, kérdéseivel, problémáival foglakozó szakemberek munkáját jelenti) tanulmányaimat hasznosan tudom beépíteni a mindennapi munkámba. Jelenleg anya-magzat kapcsolatanalízist tanulok. Ez egy olyan prevenciós, egészség-megőrző módszer, melyben már a várandósság alatt segíteni tudjuk a várandós anyákat a méhen belül fejlődő babájukkal való kapcsolat felvételre.

Hogyan változott meg a mozgással, aktív élettel kapcsolatos hozzáállás a várandósság alatt az elmúlt közel 40 évben?

Régen nem volt ennyire tudatos a gyermekvárás időszaka. Ez bizonyos szempontból könnyebbé és egyszerűbbé tette a nők életét: ez a világ rendje, a dolgok már csak úgy vannak, hogy a lány férjhez megy, várandós lesz, gyermeket szül, gondozza, majd jön a következő gyermek. Az ösztönös működéseket – melyeknek hormonális háttere van -, sokszor kiegészítették a várandóssággal, szüléssel kapcsolatos hiedelmek vagy éppen tévhitek. A „kettő helyett kell enni” szlogen sokak számára ismert és időnként még mindig elhangzik főleg idősek részéről, mint tanács a kismama irányába. Elvétve voltak szülésre, szülőségre felkészítők – amelyek ma már szinte minimum feltételei egy szülészeti osztály működésének -, és sok kórháztól független programot is találhatunk az internetet böngészve. A mozgással kapcsolatos tévhitek közül például – „a ne nyújtózkodjon a kismama, mert a baba nyakára tekeredik a köldökzsinór” – az egyik leggyakoribb megalapozatlan, félelemkeltő mondat volt. A megfelelő ismeretek hiánya miatt inkább óvták a nőket a sportolástól, aktív mozgástól ebben az időszakban. Ma már ezzel kapcsolatosan is elmondhatjuk, egy egészséges kismama sokféle mozgásforma között válogathat: gyógytornászok által kidolgozott kismama torna, kismama jóga, kismama hastánc, aquafitness.

Több nemzetközi tanulmány szerint a sportos nőknek kevesebb fájdalomcsillapításra van szükségük a szülés során, és gátmetszést is jóval kisebb arányban kell náluk végezni. Ráadásul szülés után is könnyebben lendülnek újra formába, ezzel kapcsolatban mik az Ön személyes tapasztalatai?

Így van! Sok tanulmány született ebben a témában. Az, hogy milyen életmódot folytat egy várandós nő, az a saját és babája egészségére is jelentős hatással van. A kiegyensúlyozott táplálkozás (legfontosabb az egyszerű szénhidrátok kerülése) és a mozgás együttesen rizikó csökkentő tényező. Az, hogy egy várandósnak mennyi a BMI-je, hatással lehet a szülés alatti méhtevékenységre (fájásgyengeség előfordulása, mely szintetikus oxytocinos infúzió adását teheti szükségessé), a szövetek rugalmasságára, a magzat nagyságára (sikeres gátvédelem tényezői). Kevesebb a várandóssággal összefüggő kórképek kialakulásának esélye, mint például a terhességi diabetes és magasvérnyomás. A méhen belül fejlődő magzat érzékeli az édesanyja mozgását, mely egy fontos inger az idegrendszer fejlődése szempontjából is. Az anyák jól tudják „használni” a testüket a vajúdás folyamán. Előnyös a testhelyzetek váltogatása a szülés haladása és az anya komfortérzete szempontjából is. Ehhez viszont megfelelő fizikai állapotban kell lenni. A várandósság alatt a medence alap kellő felkészítése kulcsfontosságú a gát épségének megőrzésében. Aki ismeri és működtetni tudja a medence alapi izmait, az a kitolási szakaszban azok ellazítását is képes lesz elvégezni. Összességében: ha nem is feltétlenül „élsportoló” egy kismama az nem baj, a hangsúly az életmódon van, melynek szerves része a mozgás. Kellő fizikai állóképességgel, a hosszú vajúdást is jól tolerálja a szervezet: „csak elfárad” de nem merül ki. Előbbi biztosítja az anya számára a gyermekágyas időszakban a gyorsabb regenerálódást. Ez nagyon fontos, mert egy új élethelyzethez kell gyorsan alkalmazkodni: a babát 24 órában, szabadnap nélkül kell ellátni. Ha egy édesanya nincs jó fizikai kondícióban, a saját erejének „visszanyerése” elvonja a figyelmet a babáról. Ez rossz érzéseket kelthet benne: „nem vagyok elég jó anya” vagyis anyai kompetenciáiban kérdőjeleződik meg. Ennek a helyzetnek az elkerülésére is alkalmas a rendszeres testmozgás.

Érdeklődési köre az aromaterápia, homeopátia, ezeket hogyan építi bele a szülésznői munkájába?

A babavárás, szülés, gyermekágyas időszakában kiemelten fontos, hogy olyan lehetőségek legyenek a kezünkben, amelyek mellékhatás mentesen alkalmazhatóak az édesanya és babája számára. Ezért szeretem és ajánlom az aromaterápiát és a homeopátiát az erre nyitott kismamáimnak. Mindkettő szelíden támogatja a szervezetet a normál állapot visszanyerésében. A várandósság alatti tünetek, problémák megoldására legtöbbször elegendő a jó közérzet visszaállítása. A szülésre való felkészülésben vagy akár egy terminusát meghaladó kismama szülésmegindulásának a megsegítésében is jól alkalmazhatóak. A vajúdás során szinte minden alkalommal használom az aromaterápiát és/vagy a homeopátiát. A kezdetekben azt tanultuk, hogy ez a két módszer együtt nem alkalmazható, ma már – néhány apró szabályt figyelembe véve – csak a kismamán múlik melyike(ke)t szeretné. A szülőszobás „dobozomban” mindkettő megtalálható, tehát aki elfelejti elhozni a saját kis csomagját az sem marad ki a vajúdás támogatásnak, fájdalomcsillapításnak ebből a lehetőségeiből. Szülés alatt a tünetek sokszínűségéből adódóan sokféle homeopátiás szer jöhet szóba. Lehet, hogy egy vagy két szerre lesz csak szükségünk, lehet, hogy a vajúdás alatti változások, tünetek akár ennél több szer adását is felvetik. Ezért a saját gyakorlatomban nem kérem, hogy 10-15 féle szert vásároljon meg a kismama, hanem ott helyben a helyzethez igazítva adagoljuk őket. Van azonban egy szer, ami viszont minden háztartásban és a szülés körüli időszakban is fontos, hogy mindig kéznél legyen: az Arnica. Ahogy tanáraim mondták: a homeopátiás Jolly Joker. Az Arnica montana már a várandósság alatt is segíthet kellemetlen vagy nehéz helyzetek megoldásában: vérzéses panaszoknál az orvosi terápia mellett kiegészítésként adható. A gyakran előforduló visszeres és aranyeres panaszoknál is az elsődleges választandó szer. Szülés alatt is csökkenteni tudja a tágulásból adódó vérzést, ami a lepényi szakra is jótékony hatású. Akinek gátmetszése, gátsérülése, császármetszése volt, szintén alapszer. Azoknak is szükséges, akik sérülésmenetesen gátvédelemben szülik meg babájukat, hiszen a levált méhlepény helyéről még napokig tartó vérzés fog bekövetkezni. És az, hogy mennyi vérvesztése van egy gyermekágyas anyának, befolyásolni tudja az állapotát. A vajúdási munka után gyakran van izomláz, nagy fáradtság, meggyötörtség érzés. Ilyenkor is jó, ha kéznél van az Arnica.

Mi a legfontosabb megfontolandó tanácsa szülésznőként a hölgyeknek, függetlenül attól, hogy a babavárás előtt vagy akár közben vannak?

Ma már rengeteg lehetőség van az információk beszerzésére. De „Dr Google” nem feltétlenül a legjobb forrás. Az információdömpingből kimazsolázni azt, ami igazán hiteles forrásból származik, ráadásul arra az édesanyára, babára vonatkozik: nem mindig egyszerű. Érdemes olyan szakemberekkel felvenni a kapcsolatot, akik nem két hétvégés tanfolyamokon szereztek oklevelet, mondjuk szülésfelkészítőnek. Egy dietetikus, egy gyógytornász például négy évet tanul az egyetemen azért, hogy majd onnan kikerülve még tovább képezze magát. A szülésznők, védőnők szintén. Nagyon fontosnak tartom a családi megbeszéléseket. Sokszor nincs információ a saját születésről sem. Ez az időszak jó lehetőség a kismamának az édesanyjával való kapcsolatának rendezésében, erősítésében. A nőrokonok családi legendáriumait is érdemes meghallgatni. Szinte mindenütt előfordulhatnak nehéz történetek is, de a megoldások, megerősödések is jó példák lehetnek egy várandós anyuka előtt. Számos lehetőség van, nemcsak a testi-fizikai síkot átgondolni, erősíteni. A test és lélek harmóniája a majdani szülési munkában megmutatkozik: kevesebb elakadt vajúdás, medikális fájdalomcsillapítás, beavatkozás az, amit számos kutatás bizonyít. Fogyasztói társadalmunkban gyakran találkozunk azzal, hogy erőforrásainkat a tárgyi feltételek megteremtésére összpontosítjuk. Ehelyett-emellett szükséges a tudatos felkészülés beleértve a táplálkozást, mozgást, információ gyűjtést és a lelki munkát is. Egy Balaton átúszáshoz nem elég, ha tudok úszni. Tudatosan készülnöm kell, erőfeszítéseket tenni a siker érdekében. És akkor –ha még oly fáradtan is-, de saját lábamon megyek ki a túlpartra: az az én munkám, az én érdemem. Persze a követő hajókra is szükség van: néha a medikális megoldásokra is szükség lehet.

Pár szóban összefoglalva a várandóság és a szülés, majd az abból való felépülés kihívásokkal teli időszak, de ha tudatosan készülünk rá, akkor mind a mama mind a baba számára sokkal könnyebben megélhetővé lehet tenni. A mottóm, hogy tegyünk magunkért, legyen ez mozgás, lelki egyensúlyunk megtartása, vagy éppen a táplálkozásunk megreformálása, az mindig meghálálja magát! Készüljünk tudatosan életünk legcsodálatraméltóbb kihívására, higgyék el megéri!

Rákóczi Ágnest az alábbi weboldalon keresztül érheted el: www.par-beszed.eu

Babavárás közben és a szülés utáni rehabilitációban is segíthet az Arnigel használata, mely friss, virágzó, szigorúan kézzel szedett hegyi árnikából készül, amelyhez az egész növényt felhasználják, még a szárát is.

Hirdetés
Hirdetés

Ha edzéstervre van szükséged, vagy szintet lépnél, regisztrálj most szakértői edzéstervünkért vagy olvasd el dietetikusunk egészséges receptjavaslatait.

Ne feledd Facebook és Instagram közösségünket: az Arnica SPORT naponta frissülő tartalommal vár! #Arnica #SPORT

Oszd meg másokkal is!
Ehhez a bejegyzéshez még nem szóltak hozzá, legyél Te az első!
Az itt beküldött hozzászólások moderáció után kerülnek megjelenítésre.
Beceneved*
E-mail címed*
Biztonsági kód*
8+20
*Kötelező mező

Köszönjük, hogy velünk játszottál a kihívásban!

Egy megerősítő levelet küldtünk a postafiókodba, kérünk aktiváld a részvételed.

A sorsolás eredményéről a nyertest 2018. XX-én, e-mailben értesítjük!

Kövesd oldalunkat a Facebookon és az Instagramon is, ahol számos érdekes tartalommal találkozhatsz. Sportolj Te is természetesen az Arnica SPORT-tal!

Gratulálunk!

Gratulálunk! Az Arnica SPORT “Egészség mindenkinek!” nyereményjátékának nyertese ??, akivel csapatunk e-mailben felveszi a kapcsolatot.

Kövesd oldalunkat a Facebookon és az Instagramon is, ahol számos érdekes tartalommal találkozhatsz. Sportolj Te is természetesen az Arnica SPORT-tal!

Köszönjük, hogy velünk játszottál!

Egy megerősítő levelet küldtünk a postafiókodba, kérünk aktiváld a részvételed.

A sorsolás eredményéről a nyertest 2018. június 12-én, e-mailben értesítjük!

Kövesd oldalunkat a Facebookon és az Instagramon is, ahol számos érdekes tartalommal találkozhatsz. Sportolj Te is természetesen az Arnica SPORT-tal!

Köszönjük, hogy feliratkoztál hírlevelünkre!

Egy megerősítő levelet küldtünk a postafiókodba, kérünk aktivált feliratkozásod.
Így a következő hírlevelünket már Te is olvashatod!

Kövesd oldalunkat a Facebookon és az Instagramon is, ahol számos érdekes tartalommal találkozhatsz.
Sportolj Te is természetesen az Arnica SPORTtal!

Köszönjük, hogy elküldted leveledet!

Hamarosan felvesszük veled a kapcsolatot!

Kövesd oldalunkat a Facebookon és az Instagramon is, ahol számos érdekes tartalommal találkozhatsz.
Sportolj Te is természetesen az Arnica SPORTtal!

A weboldalon cookie-kat használunk, amik segítenek minket a lehető legjobb szolgáltatások nyújtásában. Weboldalunk további használatával jóváhagyja, hogy cookie-kat használjunk. Adatkezelési Tájékoztató

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás