Tavaszi böjt, de csak okosan!

Tavasszal ugyanúgy, ahogy a természet megújul, mi is vágyunk a testi-lelki felfrissülésre. A böjt a húsvét közeledtével egyre népszerűbb témává válik, ezért sokan motivációt érezhetnek magukban ennek kipróbálására.

Tegyél az egészségedért, szánj 5 percet cikkünk elolvasására!

Mielőtt nekiállnánk, fontos tisztázni az alapokat.

A böjt fogalma már évszázadok óta ismert, elődeink is használták vallási, illetve terápiás célból, a szervezet „méregtelenítése”, tehermentesítése végett. A böjt során meghatározott időszakon keresztül mellőzik bizonyos nyersanyagok, ételek, italok fogyasztását, valamint a böjt fogalma magában hordozza a káros szokásokról, élvezeti szerekről (dohányzásról, alkoholfogyasztásról, kávéról) való lemondást is.

Elsőként fontos leszögezni, hogy – noha sokan ezzel a céllal indulnak neki – a böjt nem fogyókúra. A böjtnek köszönhetően ugyan megfigyelhető néhány kiló testsúlycsökkenés, ez azonban a kevesebb energiabevitelnek, a salakanyagok gyorsabb ürülésének és a folyadék távozásának köszönhető. Ezek mind gyors fogyást eredményeznek, ami azonban hosszútávon nem tartható fent, ráadásul a böjt befejeztével a leadott kilók gyorsan visszajönnek.
Szervezetünk természetes védekező rendszere a bőr, a tüdő, a gyomor-bélrendszer, a máj és a vese, melyek együttes működése biztosítja a megfelelő anyagcsere-folyamatokat, így az étkezések során elfogyasztott ételek lebontását, hasznosítását, valamint a bomlástermékek és a salakanyagok kiürülését is. A böjttel a téli időszakban jellemző zsírosabb, fűszeresebb, illetve a nagy mennyiségű (karácsonyi, farsangi, ünnepi) fogások után tudjuk segíteni a szervezet tisztításáért felelős szerveinek működését.

#ARNICATIPP: Ha téged is utolért a tavaszi fáradtság, akkor kattints!

Milyen böjtök léteznek?

A fogyasztható italok és ételek fajtájától és konzisztenciájától függően az alábbi böjttípusokat különböztethetjük meg:

  • Folyékony, nyers étrend (léböjt): nyers gyümölcsök és zöldségek présleve fogyasztható.
  • Szilárd, nyers étrend: gyümölcsök és zöldségek szilárd formában fogyaszthatók.
  • Bővített nyers étrend: a nyers gyümölcsökön és zöldségféléken kívül kenyérrel, párolt főzelékfélékkel, héjában sült burgonyával és rizzsel kiegészíthető a paletta.
  • Gyümölcsnap: különböző gyümölcsök, vagy gyümölcssaláták nyersen történő fogyasztása, napi öt-hat étkezésre elosztva.

Készüljünk fel a böjtre!

Ha a tavasz beköszöntével igényt érzünk kisebb böjt tartására, és szeretnénk kicsit befelé fordulni, magunkra koncentrálni, elcsöndesedni, regenerálódni, a következő tanácsok segíthetik a feltöltődést.

Érdemes átgondolni, hogy mikorra is időzítsük a böjtöt, hiszen a szervezet nincs hozzászokva az ilyen jellegű energiamegvonáshoz. A munkás, pörgős hétköznapokból kiszakadva, lehetőleg egy erre a célra hivatott böjttáborban, de legalább egy hosszabb hétvégére félrevonulva, egy csendes, pihenésre alkalmas helyen érdemes böjtölni. Az első napokban kellemetlen tünetek (pl.: fejfájás, gyengeség, enyhe szédülés) léphetnek fel, ami a böjtölés természetes velejárója. Ez később elmúlik, utána a szervezet regenerálódása, felfrissülése érezhető.

Mindenképp tervezzük meg a böjt előtti, a közbeni és az utána következő időszak étrendjét is! A böjtöt megelőző néhány napban már ne együnk megterhelő, intenzív fűszerezésű, puffasztó hatású, nagy zsírtartalmú ételeket, és kerüljük a három- vagy többfogásos ételeket is! Törekedjünk az átlagosnál kisebb adagok fogyasztására, így felkészíthetjük szervezetünket a böjtös időszaka. Együnk-igyunk ásványi anyagokban és vitaminokban gazdag lédús gyümölcsöket, hozzáadott cukrot nem tartalmazó gyümölcs- és zöldségleveket a szénsavmentes víz mellett!

A böjt alatt is nyugodtan sportolhatunk

A böjt időszaka alatt jót tesz egy kellemes séta, gyaloglás a friss levegőn. A jóga és a pilates jellegű mozgások szintén fokozzák a salakanyagok kiürülését a szervezetünkből. Érdemes ilyenkor a nagyobb energiabefektetést, illetve fizikai állóképességet igénylő sportokat kerülni.

A mentális egészségünk támogatása végett gyakoroljunk meditációs technikákat, relaxáljunk, vagy üljünk ki a természetbe, és olvassunk el egy jó könyvet. Tökéletesen kiegészíthetjük a böjtöt, ha összekötjük az „én idővel” és olyan hobbiknak szenteljük ezt a néhány napot, melyet már régóta szeretnénk kipróbálni. Az aktív pihenés mellett az alvásra is szánjunk több időt, célozzunk meg a napi 7-9 órát. A böjt teljes időszakára kapcsoljuk ki a mobiltelefonunkat, elektromos eszközeinket a teljes csönd és nyugalom érdekében!

Hogyan tovább, a böjt után?

A ráhangolódáshoz, a böjt bevezetéséhez hasonlóan, a böjtből való kivezetésnek is adjuk meg a módját! A bélflóra védelme érdekében, ne feledjük el, hogy szervezetünket kíméletesen kell visszaszoktatni a zsírosabb, fűszeresebb, intenzívebb ízekre, az ételek megemésztésére. Fokozatosan kell visszaépíteni a különböző tápanyagokat tartalmazó élelmiszereket az étrendbe. A böjttörést, tehát a böjtölés utáni első evést egy alma komótosan, lassan történő elfogyasztása jelenti, melynek köszönhetően az emésztő enzimek termelése fokozódik, így készítve fel a szervezetet a normális működésre.

A böjtöt követő első napokban étrendünkben helyet kapnak a könnyen emészthető szénhidrátok, pl.: zöldségekből készülő levesek, párolt zöldségek, pirítós, extrudált kenyerek, a pászka, a rizs, a főtt burgonya és az ezekből készült ételek. Az ételeket eleinte gőzben vagy vízben főzzük, pároljuk, és később is csak kímélő, vagyis nem csípős, hanem inkább friss vagy szárított zöldfűszerekkel ízesítsük! Kerüljük az intenzív ízeket, magas illóolaj-tartalmú fűszereket!

A következő szakaszban a kis zsírtartalmú fehérjék is fogyaszthatók, pl.: sovány tejtermékek (joghurt, kefir, sovány sajtok), valamint a szárnyasok (csirke, pulyka) bőr nélküli húsa és a hal is. Lassan tovább bővíthető a zöldségekből készíthető ételek listája a főzelékekkel és rakott zöldségekkel. A harmadik szakaszban fokozatosan kiegészíthetjük az étrendet az ételkészítéskor hozzáadott olajokkal, illetve nehezebben emészthető zöldségekkel, pl.: káposztafélékkel, szárazhüvelyesekkel és egyéb, sovány húsokkal is.

A böjtöt követő néhány napban igyekezzünk többször kis adagokat enni, mintsem egyszeri nagyobb étkezéssel megterhelni az emésztőrendszerünket. Igyunk továbbra is elegendő folyadékot, együnk napi öt alkalommal gyümölcsöt és/vagy zöldséget, melyekből legalább egyszer nyers formában is kerüljön az asztalra!

Érdemes a böjt során alkalmazott, számunkra szimpatikus technikákat átültetni a mindennapi rutinba is, hiszen ez az időszak tökéletes lehet az egészséges életmódra való felkészülésre. Ha a kilóktól szeretnénk véglegesen megszabadulni, mindenképpen a fenntartható és hosszútávon élhető táplálkozási szokások lesznek a célravezetők. Míg egy rövid kúrát követően a gyorsan leadott kilók gyorsan visszaszaladnak, a helyesen megtervezett, egészségesen kialakított étrendnek köszönhetően nem csak az egészségünkre gyakorolt jótékony hatások fognak érvényesülni, de a fogyás során leadott kilók sem fognak visszatáncolni.

#ARNICATIPP: Ha kíváncsi vagy, mit takar a homeopátiás salaktalanítás, keresd dr. Andits Mónika homoepátiás orvost!

Kiknek nem ajánlott a böjt?

Fontos tudni, hogy a böjt nem való mindenkinek. Gyerekeknek, várandós és szoptató anyáknak, valamint időseknek nem javasolt böjtölni. Bizonyos krónikus betegségek fennállása esetén sem ajánlott a böjt. Aki három napnál hosszabb ideig tartó böjtöt tervez, előtte mindenképp keresse fel orvosát!
Életmódváltáshoz, fogyáshoz javasolt dietetikus segítségét kérni.

Dániel Petra dietetikus

Ha hasznosnak találtad a cikket és kedvet kaptál egy tavaszi böjtre, a dietetikus szakértőnk által összeállított recepteket letöltheted itt.

Hirdetés
Akciós az Arnigél! Kattints az akcióra és vedd át a terméket a hozzád közel eső BENU patikában személyesen, kiszállítási díj nélkül!
Hirdetés
Akciós az Arnigél! Kattints az akcióra és vedd át a terméket a hozzád közel eső BENU patikában személyesen, kiszállítási díj nélkül!

Ha edzéstervre van szükséged, vagy szintet lépnél, regisztrálj most szakértői edzéstervünkért vagy olvasd el dietetikusunk egészséges receptjavaslatait.

Ne feledd Facebook és Instagram közösségünket: az Arnica SPORT naponta frissülő tartalommal vár! #Arnica #SPORT

Oszd meg másokkal is!
Hozzászólások 1 hozzászólás
Az itt beküldött hozzászólások moderáció után kerülnek megjelenítésre.

Nagyon jó cikk,Köszi!

Beceneved*
E-mail címed*
Biztonsági kód*
14+27=
*Kötelező mező

Köszönjük, hogy velünk játszottál a kihívásban!

Egy megerősítő levelet küldtünk a postafiókodba, kérünk aktiváld a részvételed.

A sorsolás eredményéről a nyertest 2018. XX-én, e-mailben értesítjük!

Kövesd oldalunkat a Facebookon és az Instagramon is, ahol számos érdekes tartalommal találkozhatsz. Sportolj Te is természetesen az Arnica SPORT-tal!

Gratulálunk!

Gratulálunk! Az Arnica SPORT “Egészség mindenkinek!” nyereményjátékának nyertese ??, akivel csapatunk e-mailben felveszi a kapcsolatot.

Kövesd oldalunkat a Facebookon és az Instagramon is, ahol számos érdekes tartalommal találkozhatsz. Sportolj Te is természetesen az Arnica SPORT-tal!

Köszönjük, hogy velünk játszottál!

Egy megerősítő levelet küldtünk a postafiókodba, kérünk aktiváld a részvételed.

A sorsolás eredményéről a nyertest 2018. június 12-én, e-mailben értesítjük!

Kövesd oldalunkat a Facebookon és az Instagramon is, ahol számos érdekes tartalommal találkozhatsz. Sportolj Te is természetesen az Arnica SPORT-tal!

Köszönjük, hogy feliratkoztál hírlevelünkre!

Egy megerősítő levelet küldtünk a postafiókodba, kérünk aktivált feliratkozásod.
Így a következő hírlevelünket már Te is olvashatod!

Kövesd oldalunkat a Facebookon és az Instagramon is, ahol számos érdekes tartalommal találkozhatsz.
Sportolj Te is természetesen az Arnica SPORTtal!

Köszönjük, hogy elküldted leveledet!

Hamarosan felvesszük veled a kapcsolatot!

Kövesd oldalunkat a Facebookon és az Instagramon is, ahol számos érdekes tartalommal találkozhatsz.
Sportolj Te is természetesen az Arnica SPORTtal!

A weboldalon cookie-kat használunk, amik segítenek minket a lehető legjobb szolgáltatások nyújtásában. Weboldalunk további használatával jóváhagyja, hogy cookie-kat használjunk. Adatkezelési Tájékoztató

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás