A helyes tartásba hozott gerinc és a rekeszizomlégzés elsajátítása után meg kell tanulnunk megtámasztani, azaz stabilizálni ezt a testhelyzetet állásban, hogy mindennapi tevékenységeinket a leghatékonyabban tudjuk elvégezni.

Ezzel a stabilizálással azt érjük el, hogy a hason belüli nyomás megemelkedjen, a törzs izomzata aktiválódjon, és hozzájáruljon a gerincünk megtámasztásához.

Mi kell ehhez és miért olyan fontos?

A cél a tudatos, figyelem nélkül fenntartott folyamatos stabil állapot, annak érdekében, hogy a tested hatékonyan tudjon mozogni.
A stabilizálással elért magasabb hason belüli nyomás leveszi a terhet a porckorongokról.

Mivel a törzsed folyamatosan dolgozik – kivéve mikor hátradőlsz a kanapén, fekszel vagy alszol, – ezért ideális egy kb. 20 százalékos működési feszültség fenntartása a törzsizmokban.

Hogy jön létre ez a 20 százalék?

A teljes ellazulás állapotát vegyük alapul, amelyet ha sikerül elérni, fogja jelenteni a zéró feszültséget. Majd kilégzéssel jöhet a maximális törzsfeszítés, ami 100 százalék. Majd ezt kalibráljuk vissza saját érzeteink alapján 20 százalékra, mely szint az alapjáraton fenntartható működési feszültséget eredményezi.

A csípő és a váll szerepe a stabil gerinctartás létrehozásában

Azon már túljutottunk, hogyan tudjuk rendezni, megtámasztani a gerincünket a fejünktől a medencénkig, de mi a helyzet a karokkal és a lábakkal?

A csípő

Kezdjük a csípővel. A stabil gerinc és medence teszi lehetővé a csípő optimális működését. Nézzük meg, hogyan, egy gyakorlat segítségével.

A medence semleges tartásba helyezését a lábfejek rendezésével indítjuk. Állj úgy, hogy a két lábfejed közvetlenül a csípőd alatt legyen, párhuzamosan. Feszítsd meg a farizmaidat, majd a lábfejed segítségével csavard a csípődet a talajba. Anélkül, hogy megmozdítanád a lábfejed, a bal lábadat az óramutató járásával ellentétes irányba, míg a jobbat azzal megegyezően tekerd. Ez a rotációs erő biztosítja, hogy a tested stabil bokán és lábfejen álljon. Képzeld el úgy, hogy a lábaidat a medencédhez és a gerincedhez kötöd.
Ezzel a mozdulattal még jobban megerősítetted a jó gerinctartást.

A váll

Alapelvünk a vállízületnél lényegében ugyanaz, hiszen a csípőhöz hasonlóan gömbízületként mozog. A váll a nyak és a bordakosár stabil helyzetének megteremtéséhez járul hozzá. Nyaki és vállfájdalmak esetén, mindkét struktúra működését vizsgálni kell, hiszen egyik sem lehet egészséges a másik nélkül. Ebből következik, hogy ha nem foglalkozunk a jó tartásba helyezett vállal, a fejjel és nyakkal összefüggő problémák nem orvosolhatók.

A vállaidat kifelé forgató erővel tudod jó, stabil tartásba hozni. A befelé forgató erő hatására ugyanis előregördülnek, létrehozva ezzel a görnyedt tartást, mely előrehúzza a fejet a test síkjából. Sajnos sokan állnak és mozognak így.

De nézzük meg a jó működési elvet, mely segítségével könnyen javíthatunk a helyzeten.

Állj úgy, hogy karjaidat oldalsó középtartásba emeled, vállmagasságba. Formázz a testeddel egy T betűt. Majd fordítsd a tenyereidet felfelé, úgy, hogy a karhajlatod is felfelé nézzen. Ez a kifelé forgató mozdulat máris becsavarta a vállaidat az ízületi tokba. Ennek velejárója, hogy rendeződik a lapocka és a bordák helyzete, valamint a felkarcsont feje is stabilabban illeszkedik az ízületi vápába. Ilyenkor a lapocka körüli izmok is sokkal aktívabbak, szóval nem kell megijedni, ha izomfáradtságot tapasztalsz kezdetben ezen a részen.

Röviden, arra összpontosíts, hogy kifelé forgasd a vállad, mélyen az ízületben. Álló helyzetben, ha a karjaid az oldalad mellett vannak, a hüvelykujjaknak előre kell állniuk.

#ARNICATIPP: Olvasd el Kata korábbi cikkét is arról, hogy miért fontos a jó testtartás!

Összegzés

Most pedig nézzük meg lépésenként, hogyan tudod rendezni a helytelen testtartásod.

1. A medence semleges tartásba állítása – párhuzamos lábfejek a csípő alatt, csavaró erő a talajba
2. Farizmok aktiválása, azaz megfeszítése, belégzés hasba, a tartás megtámasztása
3. Kilégzés közben a bordakosár leengedésével törzsfeszítés
4. A vállak kifelé forgatása, elrendezése
5. A fej semleges tartásba helyezése, a fülek egy vonalban a vállakkal, tekintet egyenesen előre

Most, hogy elméletben végigmentünk néhány apró változtatáson a jó gerinctartás begyakorlása, elsajátítása irányába, a következő hónapokban a jó mozgás, alapvető emberi mozgások ismérveit fogjuk kivesézni, ennél sokkal több gyakorlattal. Edzéstippek, funkcionális mozgásminták, azok skálázása, korrekciók. Biztos alapokon, gerincbarát szemlélettel fűszerezve.

#ARNICATIPP: Ha szívesen megismernéd közelebből Katát, akkor nézd meg bemutatkozó videóját!

Felhasznált irodalom:
Dr. Kelly Starrett – Asztalhoz kötve, 2017, Édesvíz

Hirdetés
Hirdetés

Ha edzéstervre van szükséged, vagy szintet lépnél, regisztrálj most szakértői edzéstervünkért vagy olvasd el dietetikusunk egészséges receptjavaslatait.

Ne feledd Facebook és Instagram közösségünket: az Arnica SPORT naponta frissülő tartalommal vár! #Arnica #SPORT

Ehhez a bejegyzéshez még nem szóltak hozzá, legyél Te az első!
Az itt beküldött hozzászólások moderáció után kerülnek megjelenítésre.
Beceneved*
E-mail címed*
Biztonsági kód*
8+24=
*Kötelező mező

Köszönjük, hogy velünk játszottál a kihívásban!

Egy megerősítő levelet küldtünk a postafiókodba, kérünk aktiváld a részvételed.

A sorsolás eredményéről a nyertest 2018. XX-én, e-mailben értesítjük!

Kövesd oldalunkat a Facebookon és az Instagramon is, ahol számos érdekes tartalommal találkozhatsz. Sportolj Te is természetesen az Arnica SPORT-tal!

Gratulálunk!

Gratulálunk! Az Arnica SPORT “Egészség mindenkinek!” nyereményjátékának nyertese ??, akivel csapatunk e-mailben felveszi a kapcsolatot.

Kövesd oldalunkat a Facebookon és az Instagramon is, ahol számos érdekes tartalommal találkozhatsz. Sportolj Te is természetesen az Arnica SPORT-tal!

Köszönjük, hogy velünk játszottál!

Egy megerősítő levelet küldtünk a postafiókodba, kérünk aktiváld a részvételed.

A sorsolás eredményéről a nyertest 2018. június 12-én, e-mailben értesítjük!

Kövesd oldalunkat a Facebookon és az Instagramon is, ahol számos érdekes tartalommal találkozhatsz. Sportolj Te is természetesen az Arnica SPORT-tal!

Köszönjük, hogy feliratkoztál hírlevelünkre!

Egy megerősítő levelet küldtünk a postafiókodba, kérünk aktivált feliratkozásod.
Így a következő hírlevelünket már Te is olvashatod!

Kövesd oldalunkat a Facebookon és az Instagramon is, ahol számos érdekes tartalommal találkozhatsz.
Sportolj Te is természetesen az Arnica SPORTtal!

Köszönjük, hogy elküldted leveledet!

Hamarosan felvesszük veled a kapcsolatot!

Kövesd oldalunkat a Facebookon és az Instagramon is, ahol számos érdekes tartalommal találkozhatsz.
Sportolj Te is természetesen az Arnica SPORTtal!

A weboldalon cookie-kat használunk, amik segítenek minket a lehető legjobb szolgáltatások nyújtásában. Weboldalunk további használatával jóváhagyja, hogy cookie-kat használjunk. Adatkezelési Tájékoztató

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás