Az antiaging az egyik legnépszerűbb téma a bőrgyógyászok és a kozmetológusok körében.

Az antiaging egy olyan, az idő múlásával járó természetes folyamat, amelyet befolyásolnak genetikai- és külső tényezők, pl.: fénykárosodás, UV kitettség, légszennyezettség, dohányfüst. Ezek mind befolyásolják a bőr általános állapotát és fokozzák a szabadgyökök képződését.

Mi az a szabadgyök? Olvass tovább!

Funkcionális antiaging nyersanyagok

A „funkcionális antiaging nyersanyagok” közé olyan nyersanyagokat sorolunk, amelyek hozzájárulnak a megfelelő bőrregenerációs folyamatok kialakulásához, gátolják a bőrszövetet felépítő sejtek károsodását, és ezáltal támogatják a bőr egészségét. Ezekről már az első két részben is írtam, ebben a cikkrészletben is hasonló témát fogok boncolgatni. [16]

Funkcionális antiaging vegyületek például a növényi színanyagok (gyümölcsök, zöldségek), illatokért-, ízekért felelős anyagok, a zöldteában lévő flavonoidok, és különböző antioxidáns hatású vegyületek pl: vitaminok és nyomelemek. [1][2][16]

Megfelelő vitaminellátottság és a bőrünk kapcsolata

A vitaminok nem szolgáltatnak energiát a szervezetünknek, ugyanakkor számos élettani folyamatot segítenek. Hozzájárulnak a megfelelő fejlődéshez, növelik a teljesítményünket és többek között fontos szerepük van a civilizációs betegségek például a diabétesz megelőzésében is.

Antioxidáns hatású vitaminok, az „ACE”- vitaminok

A-vitamin

Az A-vitamin, retinol, a zsírban oldódó vitaminok csoportjába tartozik. A retinol felveszi a harcot az öregedés látható jeleivel szemben, csökkenti a ráncok kialakulását, csökkenti a bőr vízvesztését és a bőr elszíneződését. Véd bizonyos bőrbetegségekkel szemben pl.: sebborhea, és a napsugárzás miatt kialakuló “photoaging” (a napfény okozta bőröregedés) ellen is.

Fontos szerepe van a bőrvédelemben, de az éleslátásért is a retinol felel. Hiánya nem csak a szem egészségét, de az immunrendszer megfelelő működését is veszélyezteti. [6][1][2]

Kiemelkedő A-vitamin források: máj, tőkehalmáj olaj, tejtermékek, vaj, sajt, tojássárga, húsok, mélytengeri halak. [7]

#ARNICATIPP: Jöhet egy mediterrán étrendbe is beilleszthető halas recept?

A növényi színanyagok is antioxidáns hatású vegyületek. Megtalálhatóak a mély színű zöldségekben és gyümölcsökben. Jellegzetes színanyag és az A-vitamin előanyaga a béta-karotin, amely főleg a naracssárga színű zöldségekben, gyümölcsökben pl.: sárgarépában, édesburgonyában, sütőtökben, sárgabarackban, sárgadinnyében, narancsban, mangóban, papayában és a datolyaszilvában található. [1]

#Érdekesség: Tudtad, hogy a paradicsom, a gránátalma és a grapefruit színéért a piros színanyag, vagyis likopin felelős?

C-vitamin (L-aszkorbinsav)

A C-vitamin a vízben oldódó vitaminok közé tartozik, valamint hő- és fényérzékeny.

A C-vitamin hozzájárul a bőr megfelelő kollagén-képzéséhez, így rugalmasabbá teszi a bőrt. Segíti a bőr védekező képességét többek között az oxidációval szemben is. Az oxidatív stressz hatására bőrünkön megjelennek az öregedés látható jelei, vízhiányossá és ráncossá válik és elszíneződhet (hiperpigmentáció). Megfelelő mennyiségű C-vitamin fogyasztásával azonban nem csak bőrünkön, de egész szervezetünkön érezni fogjuk a jótékony hatást. [1][2]

A C-vitamin fő forrásai egyrészt a gyümölcsök, közülük kiemelendők a citrusfélék és a bogyós gyümölcsök. Másik jellegzetes forrása a zöldségek, amelyek közül a mély színű leveles zöldségek járnak az élen pl.: bimbóskel, brokkoli petrezselyemzöld, paprika, karalábé, karfiol, pak-choi. [10][9]

#Érdekesség: Minél mélyebb színű a gyümölcs, gondoljunk csak az áfonyára, a zöld színű leveles zöldségekre, káposztára, annál nagyobb a C-vitamintartalma.

E-vitamin (tokoferol)

Az E-vitamin zsírban oldódó vitamin, amely fontos szerepet játszik a bőr szépségének és épségének megtartásában. Nem véletlen, hogy a bőrgyógyászok folyamatosan kutatják az E-vitamin szerepét, épp ezért számos arcápolási termékben is megtalálható. Azonban nem győzöm hangsúlyozni, hogy ezen vitaminok nem csak külső használatuk során, de fogyasztásukkal is pozitívan befolyásolják egészségünket és bőrünket egyaránt. Az antioxidáns hatású vitamin, lassítja a bőr öregedését, véd a napsugár okozta photoaging ellen. Csak úgy, mint a C-vitamin, segíti a bőr rugalmasságát és puhábbá teszi azt. [1][2]

Jó E-vitamin források a növényi olajok, olajos magvak, különböző magvak például: napraforgómag, tökmag, búzacsíra, valamint a tojássárgája, margarin, avokádó, spenót, paradicsom. [10][9]

#Emlékszel még mennyi a heti javasolt olajos mag fogyasztás?

Tudtad, hogy az E-vitamin fokozza a szelén hatását [5]? De hogy jön ide a szelén? Olvass tovább!

#ARNICATIPP: Ha bőröd védelméről még többet szeretnél tudni, akkor nézd meg, mit javasol nyáron a bőrgyógyász!

Rakott brokkoli

  • brokkoli 200 g
  • burgonya 120 g
  • csirkemell 70 g
  • rizs 40 g
  • tejföl, 12%-os 30 g
  • napraforgóolaj 8 g
  • zsemlemorzsa 4 g

Ízesítés petrezselyemzölddel, jódozott sóval, köménymaggal, borssal.

Tápanyagtartalom

  • Energia 504 kcal
  • Fehérje 31 g
  • Zsír 13 g
  • Szénhidrát 64 g
  • Élelmi rost 10 g

Forrásjegyzék:

1. Cao, C., et al., Diet and Skin Aging-From the Perspective of Food Nutrition. Nutrients, 2020. 12(3): p. 870.
2. Kim, H.S., et al., Autophagy in Human Skin Fibroblasts: Impact of Age. International journal of molecular sciences, 2018. 19(8): p. 2254.
3. MDOSZ, A sokoldalú antioxidánsok. Táplálkozási Akadémia, 2016. 9.(8).
4. Polcz, M.E. and A. Barbul, The Role of Vitamin A in Wound Healing. Nutrition in Clinical Practice, 2019. 34(5): p. 695-700.
5. MDOSZ, Az antioxidánsok. Dietetikai kisokos, 2013. 5.
6. MDOSZ, Növényi alapú étrendek táplálkozástudományi megítélése. 2019, MDOSZ: Budapest.
7. Žmitek, K., et al., The effect of dietary intake of coenzyme Q10 on skin parameters and condition: Results of a randomised, placebo-controlled, double-blind study. BioFactors, 2017. 43(1): p. 132-140.
16. Ganceviciene, R., et al. (2012). “Skin anti-aging strategies.” Dermato-endocrinology 4(3): 308-319.

Hirdetés
Hirdetés

Ha edzéstervre van szükséged, vagy szintet lépnél, regisztrálj most szakértői edzéstervünkért vagy olvasd el dietetikusunk egészséges receptjavaslatait.

Ne feledd Facebook és Instagram közösségünket: az Arnica SPORT naponta frissülő tartalommal vár! #Arnica #SPORT

Ehhez a bejegyzéshez még nem szóltak hozzá, legyél Te az első!
Az itt beküldött hozzászólások moderáció után kerülnek megjelenítésre.
Beceneved*
E-mail címed*
Biztonsági kód*
5+18=
*Kötelező mező

Köszönjük, hogy velünk játszottál a kihívásban!

Egy megerősítő levelet küldtünk a postafiókodba, kérünk aktiváld a részvételed.

A sorsolás eredményéről a nyertest 2018. XX-én, e-mailben értesítjük!

Kövesd oldalunkat a Facebookon és az Instagramon is, ahol számos érdekes tartalommal találkozhatsz. Sportolj Te is természetesen az Arnica SPORT-tal!

Gratulálunk!

Gratulálunk! Az Arnica SPORT “Egészség mindenkinek!” nyereményjátékának nyertese ??, akivel csapatunk e-mailben felveszi a kapcsolatot.

Kövesd oldalunkat a Facebookon és az Instagramon is, ahol számos érdekes tartalommal találkozhatsz. Sportolj Te is természetesen az Arnica SPORT-tal!

Köszönjük, hogy velünk játszottál!

Egy megerősítő levelet küldtünk a postafiókodba, kérünk aktiváld a részvételed.

A sorsolás eredményéről a nyertest 2018. június 12-én, e-mailben értesítjük!

Kövesd oldalunkat a Facebookon és az Instagramon is, ahol számos érdekes tartalommal találkozhatsz. Sportolj Te is természetesen az Arnica SPORT-tal!

Köszönjük, hogy feliratkoztál hírlevelünkre!

Egy megerősítő levelet küldtünk a postafiókodba, kérünk aktivált feliratkozásod.
Így a következő hírlevelünket már Te is olvashatod!

Kövesd oldalunkat a Facebookon és az Instagramon is, ahol számos érdekes tartalommal találkozhatsz.
Sportolj Te is természetesen az Arnica SPORTtal!

Köszönjük, hogy elküldted leveledet!

Hamarosan felvesszük veled a kapcsolatot!

Kövesd oldalunkat a Facebookon és az Instagramon is, ahol számos érdekes tartalommal találkozhatsz.
Sportolj Te is természetesen az Arnica SPORTtal!

A weboldalon cookie-kat használunk, amik segítenek minket a lehető legjobb szolgáltatások nyújtásában. Weboldalunk további használatával jóváhagyja, hogy cookie-kat használjunk. Adatkezelési Tájékoztató

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás