A zsírgyilkos kardiógyakorlat, avagy bemutatkozik az aerobik, a klasszikus kondis edzés

Nemrég interjút készítettünk Neducza Judit aerobik- és személyi edzővel, a Vivae Sportwear sportruhamárka megálmodójával, aki a Budapesten elsők között nyitott fitneszklubban, a Kádár utcai Nova-Sunban edzősködik immár 22 éve.

Az aerobikról, annak előnyeiről kérdeztük, hogy jobban megismerjük ezt a több mint 50 éves edzésformát.

A zsírgyilkos kardiógyakorlat, avagy bemutatkozik az aerobik, a klasszikus kondis edzés - Arnica RUN

Előszőr mesélj nekünk magadról kicsit! Honnan jött az aerobik?

Testnevelő tanár, táplálkozási tanácsadó, személyi és aerobikedző vagyok egyben. 1986 óta élek hivatásszerűen az edzések világában. A főiskola elvégzése után az egyik barátom elvitt egy akkor még gimnasztikának nevezett edzésre, ahol iskolai testnevelés órai erősítő gyakorlatokat végeztünk. Magyarországon ekkor még nem volt ismert ez a sportág, kezdetleges videókkal indult a mozgásforma elterjedése. Hogy miért pont az aerobikot választottam? Miután elkezdtem lejárni ezekre az edzésekre, az edző odajött hozzám az 5. óra után és felajánlotta, ha én tartanám az órákat a továbbiakban, akkor nem kell fizetnem belépőt. Elvállaltam, és ezek után már én tartottam a délutáni kondicionáló edzéseket. Iskolai tornatermeket béreltem, az akkoriban még létező úttörőházak különtermeiben is dolgoztam, nagyon izgalmas időszak volt. Közben elvégeztem az aerobik és személyi edzői képzést, majd wellness- és táplálkozási tanácsadó lettem, amit az edzések alkalmával nagyon jól tudok hasznosítani. A mai napig tartok egyéni és csoportos edzéseket is.

Mi is az az aerobik pontosan, mióta létezik?

Ha hivatalosak akarok lenni, az aerobik zenére végzett dinamikus, ritmikus sporttevékenység, sport- és táncmozdulatok keveréke. Általában csoportos környezetben végzik, amelyet egy oktató vezet. Közepes intenzitású mozgásforma, amely során arra törekednek az órát adó tanárok, hogy folyamatos mozgással pulzusodat a zsírégető zónában tartsák. A zóna a maximális pulzus 65-75%-át jelenti. A módszer Dr. Kenneth Cooper nevéhez fűződik, akit az amerikai hadsereg és a haditengerészet orvosaként az 1960-as évek elején arra kértek fel, hogy az űrhajósok fizikai felkészítésében és mérésében vegyen részt. Fő feladata az állóképesség fejlesztése volt, amelyet folyamatosan végzett gimnasztikai gyakorlatokkal oldott meg. Módszerének lényege abban állt, hogy a feladatokat magas ismétlésszámmal, pihenő nélkül végeztette. Cooper minden olyan hosszú távú fizikai aktivitást, amely során az oxigén felvétele és felhasználása egyensúlyban van, „aerobik testgyakorlásnak”, röviden aerobiknak nevezett, innen a név. Az 50 éve töretlenül sikeres mozgásforma napjainkra sokat fejlődött. A régebben ugrálással, magas pulzusszámmal folytatott órákat felváltotta az aerobzónában tartott pulzusszám, amelyek kíméli az ízületeket, javítja az erőnlétet, erősíti a csontokat. Közben számos olyan változata alakult ki, amely nagy hatással van a zsírégetésre is.

Milyen pozitív hatásai vannak az aerobiknak testünkre nézve?

Ahogy a mondás tartja, ép testben ép lélek! Az aerobik nem csak testünkre van pozitív hatással, hanem növeli az állóképességet és a fizikai teljesítőképességet is, mindemellett pedig fogyaszt is. Az órák gyakorlatai alkalmasak az idegrendszer működési ritmusának helyreállítására, az idegfeszültség megszüntetésére, az egyenletes, ritmusos légzés pedig szabályozza az idegrendszert. A közepes szinten tartott pulzus miatt az ér fala megerősödik, ami a szív- és érrendszeri betegségek kialakulásának a kockázatát is csökkenti. Az egyre intenzívebb vérkeringés miatt megnő az oxigén felvétele, így csökken a zsírszázalék. Számos jótékony hatásának köszönhetően magabiztosabbá válhat, aki rendszeresen csinálja.

Milyen intenzitású edzésforma? Milyen területekre jó?

Első ránézésre az aerobik önmagában nem tűnik túl nehéz edzésformának, azonban azok, akik régóta űzik a sportot, pontosan tudják, milyen izomlázzal jár egy-egy óra után kijönni az edzőteremből. Az edzések kiválóan alkalmasak a fogyókúrázók számára, hiszen az egyik legjobb zsírégető és stresszoldó edzés. Az aerobik edzésnek több változata van: léteznek zsírégető hatásúak és léteznek dinamikus, intenzív, állóképesség-fokozó tréningek is. A stepaerobik például ugyanazokat a nagy izomcsoportokat dolgoztatja meg, mint a hagyományos aerobik edzés, de még fokozottabb zsírégetéssel jár, alacsonyabban tartja a pulzust, pontosan a zsírégető tartományban. Így fogyókúrázóknak különösen ajánlott. Főként a lábikrát, a combot, a csípőt és a feneket mozgatja, formálja. A lépések és karmozdulatok variációi nagyszerűen fejlesztik a sportoló koordinációs képességét, emellett jó a stressz levezetésére is!

Kiknek ajánlod az aerobikot?

Pályafutásom során számos olyan emberrel találkoztam, aki életmódváltáson gondolkodott, de nem tudta, hogy melyik edzésforma a számára legideálisabb. Az aerobikot ilyenkor jó szívvel ajánlom, hiszen tökéletes azok számára, akik társakra és jó hangulatra vágynak testedzés közben. Itt nem számít a kor vagy az, hogy mennyi felesleg van rajtad, véleményem szerint az aerobik az egyik legjobb alakformáló. Zsírégető hatása miatt tested minden területét egyszerre, egy időben formálja és alakítja át.

Sokan szeretik a gyors eredményt. Mikor lesz látványos a hatása?

Minden vendégem felteszi ezt a kérdést. Ilyenkor visszakérdezek: mekkora intenzitást vállalnak? Egy héten hányszor jönnek edzeni? Mit fognak enni, vagyis odafigyelnek a táplálkozásra? Pontos választ ezek fényében tudok adni, de az biztos, hogy egy tartó vázizomzat kiépítése több hónap. Ez bizony igen kitartó, rendszeres munka eredménye. Fontos az izomépítés mellett az is, hogy milyen zsírégető mozgásformát választunk.

Tudsz pár tanácsot adni azoknak, akik most kezdenek bele?

Igen, természetesen van pár fontos tanácsom azoknak, akik szeretnének elkezdeni aerobikozni. Önmagában az aerobikedzés nem elegendő, ha nem teljes gőzzel csináljuk. Fontos az is, hogy tudatosan táplálkozzunk, és kerüljük a magas szénhidrát- és zsírtartalmú ételeket, cukros üdítőket! Az edzéseken elengedhetetlen, hogy ott legyünk fejben, és figyeljük izmaink működését, különben hatástalan az egész. Nem szabad lazsálni, hiszen csak akkor lesz látványos az eredmény, ha az edzővel együtt, tisztességesen végigcsináljuk az órát! Bármelyik aerobikórát is választjuk, fontos, hogy illeszkedjen a személyiségünkhöz és jó kapcsolatot ápoljunk az edződdel. Ha kedveljük őt és tetszik az óra is, az már fél siker! Rendszeresség nélkül nincs látványos eredmény, úgy nem fogunk formálódni, ha havi egyszer megyünk csupán le az edzőterembe. Aki legalább heti 3 alkalmat szán a mozgásra, a siker szinte garantált számára!

Milyen eszközökre van szükségünk az aerobikhoz?

A kezdő aerobikórákon a lépcsőn kívül általában más sportszert nem alkalmazunk, hiszen a mozdulatok zenére történő ritmusos ismétlése sokszor bőven elég ahhoz, hogy az órát ne csak kötelezően végig kelljen csinálni, hanem élvezni is lehessen. A haladó aerobikórákon azonban már olyan eszközöket is segítségül szoktunk hívni, mint kis súly, gumikötél, karika, lépcső stb. Az aerobikedzéshez mindenképp kényelmes és légáteresztő ruhát ajánlok, utóbbi azért fontos, mert a légáteresztő és nedvességelvezető ruhák gyorsan száradnak, komfortos érzetet biztosítva sportolás közben is.

Mire figyeljünk étkezésünkkel kapcsolatba? Van pár jó tipped?

A kérdés jó, hiszen az az egészséges életmód a helyes táplálkozással kezdődik, és mivel wellness- és táplálkozási tanácsadással is foglalkozom, erre könnyen tudok válaszolni. Étkezés közben lényegében háromféle tápanyagot kell figyelembe venni: fehérjéket, szénhidrátokat és zsírokat. Alapvető praktika a mértékletes húsfogyasztás, a sok zöldség és gyümölcs beiktatásai a napi étkezésekbe. Mielőtt belevágnánk az edzésbe, fontos, hogy kialakítsunk egy tudatos étrendet. Óra előtt és után kíméletes ételeket fogyasszunk, amik nem terhelik meg a gyomrot, nem telítenek el! Napi 1100-1500 kcal a megengedett, ha szeretnénk testsúlyt csökkenteni. Nagyon fontos a legalább 3 óránként történő, napi ötszöri étkezés, a napi kalóriabevitel ajánlott aránya pedig: 110g fehérje, 99g szénhidrát és 32g zsír. A folyadékbevitel legalább 2,5-3 liter között legyen, ez nyáron elérheti a 3,5-4 litert is!

Oldalunkat nagyon sok futó olvassa. Mit gondolsz, a futás mellé jó edzésforma az aerobik?

Igen, futáshoz jó kiegészítő az aerobik, én azt vallom, ha csak futsz, azaz nincs súlyzós edzés mögötted, csak kardió vagy csak fogyókúra, akkor az nem elegendő. Ha fogyni, illetve formálódni szeretnél vagy meg akarod tartani jelenlegi alakodat, akkor válaszd az aerobik edzésformát A zsírégetés akkor működik igazán, ha a futás és az aerobik órán végzett gyakorlatok intenzitása is közepes. Ha két alkalommal futsz és aerobikozol, akkor heti 4 edzésszám mellett már garantált lesz a fogyás! Akiknek furcsa lenne az aerobik, számukra garantálom, hogy könnyedén és magabiztosan tudják majd követni az órák gyakorlatait, akár már az első alkalmak után is.

Ne feledkezz meg arról, hogy a bemelegítés és a nyújtás minden edzésformánál, így az aerobiknál is elengedhetetlen. Edzés előtt és után pedig, a legjobb barátunk az Arnigel.
Töltsd le edzésnaplónkat és ellenőrizd fejlődésedet a sikernaplódban! Ha pedig edzéstervre van szükséged, vagy szintet lépnél, akkor regisztrálj most egészségmegőrző, testsúlyszabályozó, haladó vagy maratonra felkészítő edzéstervünkért!

Hirdetés
Hirdetés

Ha edzéstervre van szükséged, vagy szintet lépnél, regisztrálj most szakértői edzéstervünkért vagy olvasd el dietetikusunk egészséges receptjavaslatait.

Ne feledd Facebook és Instagram közösségünket: az Arnica SPORT naponta frissülő tartalommal vár! #Arnica #SPORT

Oszd meg másokkal is!
Ehhez a bejegyzéshez még nem szóltak hozzá, legyél Te az első!
Az itt beküldött hozzászólások moderáció után kerülnek megjelenítésre.
Beceneved*
E-mail címed*
Biztonsági kód*
17+33
*Kötelező mező

Köszönjük, hogy velünk játszottál a kihívásban!

Egy megerősítő levelet küldtünk a postafiókodba, kérünk aktiváld a részvételed.

A sorsolás eredményéről a nyertest 2018. XX-én, e-mailben értesítjük!

Kövesd oldalunkat a Facebookon és az Instagramon is, ahol számos érdekes tartalommal találkozhatsz. Sportolj Te is természetesen az Arnica SPORT-tal!

Gratulálunk!

Gratulálunk! Az Arnica SPORT “Egészség mindenkinek!” nyereményjátékának nyertese ??, akivel csapatunk e-mailben felveszi a kapcsolatot.

Kövesd oldalunkat a Facebookon és az Instagramon is, ahol számos érdekes tartalommal találkozhatsz. Sportolj Te is természetesen az Arnica SPORT-tal!

Köszönjük, hogy velünk játszottál!

Egy megerősítő levelet küldtünk a postafiókodba, kérünk aktiváld a részvételed.

A sorsolás eredményéről a nyertest 2018. június 12-én, e-mailben értesítjük!

Kövesd oldalunkat a Facebookon és az Instagramon is, ahol számos érdekes tartalommal találkozhatsz. Sportolj Te is természetesen az Arnica SPORT-tal!

Köszönjük, hogy feliratkoztál hírlevelünkre!

Egy megerősítő levelet küldtünk a postafiókodba, kérünk aktivált feliratkozásod.
Így a következő hírlevelünket már Te is olvashatod!

Kövesd oldalunkat a Facebookon és az Instagramon is, ahol számos érdekes tartalommal találkozhatsz.
Sportolj Te is természetesen az Arnica SPORTtal!

Köszönjük, hogy elküldted leveledet!

Hamarosan felvesszük veled a kapcsolatot!

Kövesd oldalunkat a Facebookon és az Instagramon is, ahol számos érdekes tartalommal találkozhatsz.
Sportolj Te is természetesen az Arnica SPORTtal!

A weboldalon cookie-kat használunk, amik segítenek minket a lehető legjobb szolgáltatások nyújtásában. Weboldalunk további használatával jóváhagyja, hogy cookie-kat használjunk. Adatkezelési Tájékoztató

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás