A napfény ereje, avagy miért hiányzik a nap télen?

Itt az ősz, hamarosan jönnek a hosszú és hideg téli napok. Ezt az időszakot a legtöbben rosszul élik meg, a sötét órák növekvő száma, a lakásban töltött sok idő negatív hatással van szervezetünkre.

Ilyenkor azt mondjuk, hogy a napfény hiánya okozza ezeket, de kevesen tudják megmondani a pontos okokat. Cikkünkben most ennek néztünk utána, körbejártuk kicsit, hogy miképp hat szervezetükre a kevesebb napfény!

A napfény ereje, avagy miért hiányzik a nap télen? - Arnica RUN

Ki ne szeretne nyáron a napon sütkérezni, vagy tavasszal és ősszel kihasználni a gyönyörű, napsütéses időt, hogy a szabadban feltöltődhessen? A napfény számos módon képes befolyásolni szervezetünk működését. Télen általában nem jutunk elég természetes fényhez, ami kifejezetten negatívan hat a különféle testi funkcióinkra. Nézzünk meg 5 tényt, melyek alátámasztják ezt a kijelentést!

1. A kevés napfény befolyásolhatja az influenza elleni védekezés képességét. Ha az időnket séta helyett a számítógép vagy a tévé előtt töltjük, az nagyon sokba kerülhet. A szabadban töltött plusz egy óra ugyanis jelentős mértékben javítja az alvás mennyiségét és annak minőségét, ami közvetlenül hat az immunrendszerünkre, illetve arra is, hogy a szervezetünk milyen gyorsan képes meggyógyítani magát.

2. Az bizonyított tény, hogy a túl sok napsütés rákot okozhat. De az már kevésbé köztudott, hogy a kevés napfény is közre játszhat a rák egyes fajtáinak kialakulásában. A D-vitamin hiánya ugyanis hozzájárulhat a prosztata- és mellrák megjelenésében, a memóriavesztésben, a fokozatosan kifejlődő demenciában is.

3. A napfény hiánya akár depresszióba is sodorhat bennünket. Minél kevesebb a téli hónapokban ránk sugárzó napfény, annál valószínűbb, hogy kialakul a szezonális affektív zavar, azaz a téli depresszió vagy borongás. Ennek tünetei: hangulatváltozások, szorongás, alvászavar.

4. Egy kutatás szerint az influenzajárványok szezonalitása azzal függ össze, hogy télen a szervezet D-vitamin-készlete kiürül. A D-vitamin megnöveli a szervezetben a saját antibiotikumnak nevezett AMP-szintjét, ami elpusztítja a kórokozókat. Szedése: 1 mikrogramm=40 NE (nemzetközi egység), járványos időben napi 1-2x 20 mikrogramm ajánlott.

5. A napfényhiány miatt fellépő D-vitamin-hiány csontjaink miatt is fontos! Azt már a gyerekek is tudják, hogy csontvázunk fontos alapelme a kálcium, melynek hiányában csontjaink törékennyé válnak. Ehhez viszont szükség van segítségre is, így D-vitaminra. Elegendő mennyiségű D-vitamin létfontosságú a kálcium felszívódás szempontjából, enélkül szervezetünk nem képes a kálciumot feldolgozni. Ne feledkezzünk el az ARNICA MONTANA​ alapanyagú homeopátiás szerről sem, ha csonttörés gyógyulását kell támogatni.

D-vitamin, az ingyenes vitamin

A D-vitamin a legkevésbé megbecsült vitaminunk egyike. Feltehetően azért, mert ingyen hozzájuthatunk napfény révén, nem kell hozzá orvos és recept. A legtöbb ember azonban egyáltalán nincs tisztában a D-vitamin és az egészség valódi kapcsolatával. Termelődése nagyon egyszerű folyamat: amint napfény éri bőrünket, szervezetünk elkezdi termelni, válaszul az ultraibolya sugárzásra.

Hogyan pótolhatjuk a D-vitamint?

Az őszi-téli időszakban többféle megoldás létezik a megfelelő D-vitamin-szint fenntartására: például étkezés útján pótolható a napfény csökkenésével kieső D-vitamin egy része, de sajnos nem a teljes ajánlott napi szükséglet. A máj, a tengeri hal, a tojás mind jó források, ám ezekből jelentős mennyiséget – másfél kilogramm májat, fél kiló vadlazacot, vagy 16-18 tojást – kellene naponta fogyasztania a felnőtteknek, hogy elérjék a szükséges szintet. Ugyanakkor a tejben – a köztudattal ellentétben – minimális a D-vitamin-tartalom. Bár gyermekek esetében kisebb mennyiség is elégséges, így is aránytalanul nagy adagot kellene fogyasztani nap mint nap ezekből az ételekből az ideális D-vitamin szint eléréséhez.

Egy kis boldogsághormon…

Sokan érezzük úgy, hogy egyszerűen jobb kedvünk van, ha süt a nap! Az agyunkban zajló folyamatokhoz, a gondolkodáshoz, az érzésekhez, a cselekvéshez ingerületvivő anyagok szükségesek, amelyek információkat továbbítanak egyik idegsejttől a másikig. Ezek közül az egyik a szerotonin, amely csökkenti a félelmeket, és gondoskodik róla, hogy nyugodtan, lazán reagáljunk a külvilági ingerekre. Erősen hangulatjavító, lazító, alvást elősegítő, depresszióellenes, fájdalomcsillapító, motiváló hatású, ugyanakkor a szénhidrátéhséget is tompítja. Hatására kiegyensúlyozottakká válunk, belső béke és elégedettség tölt el bennünket, ezt a köznyelv boldogsághormonként is emlegeti.

A modern depresszióellenes gyógyszerek hatására agyunkban megemelkedik a szerotonin szintje, azonban e gyógyszerek nélkül is tehetünk érte, hogy ez a fontos biokémiai anyag elegendő mennyiségben álljon rendelkezésünkre. Igen, az egyik ilyen segítség, a napfény! A szerotoninhiány emellett még – különösen a téli, fényhiányos, hideg évszakban – szénhidrátok iránti fokozott éhség formájában nyilvánulhat meg. Ezért is eszünk többet télen! És hogyan gondoskodhatunk megfelelő szerotoninszintről a szervezetünkben? Rendszeresen – lehetőleg naponta – fél órát mozogjunk, sétáljunk a szabadban. Még borult időben is természetes fényzuhany éri testünket, ezért aktiválódik szerotonintermelődésünk. Azonban ne stimuláljuk magunkat mesterséges megvilágítással. Szervezetünknek szüksége van az alvás és ébrenlét természetes ritmusára.

Hirdetés
A tartalom nem elérhető
A tartalom megtekintéséhez engedélyezned kell a sütiket, ide kattintva.
Hirdetés

Ha edzéstervre van szükséged, vagy szintet lépnél, regisztrálj most szakértői edzéstervünkért vagy olvasd el dietetikusunk egészséges receptjavaslatait.

Ne feledd Facebook és Instagram közösségünket: az Arnica SPORT naponta frissülő tartalommal vár! #Arnica #SPORT

Oszd meg másokkal is!
Ehhez a bejegyzéshez még nem szóltak hozzá, legyél Te az első!
Az itt beküldött hozzászólások moderáció után kerülnek megjelenítésre.
Beceneved*
E-mail címed*
*Kötelező mező

Köszönjük, hogy velünk játszottál a kihívásban!

Egy megerősítő levelet küldtünk a postafiókodba, kérünk aktiváld a részvételed.

A sorsolás eredményéről a nyertest 2018. XX-én, e-mailben értesítjük!

Kövesd oldalunkat a Facebookon és az Instagramon is, ahol számos érdekes tartalommal találkozhatsz. Sportolj Te is természetesen az Arnica SPORT-tal!

Gratulálunk!

Az Arnica SPORT “Hegyi Árnika szezon kvíz” októberi nyereményjátékának nyertese Garai György, akivel csapatunk Facebook üzenetben felveszi a kapcsolatot.

Kövesd oldalunkat a Facebookon és az Instagramon is, ahol számos érdekes tartalommal találkozhatsz. Sportolj Te is természetesen az Arnica SPORT-tal!

Gratulálunk!

Gratulálunk! Az Arnica SPORT “Egészség mindenkinek!” nyereményjátékának nyertese Németh Gyula, akivel csapatunk e-mailben felveszi a kapcsolatot.

Kövesd oldalunkat a Facebookon és az Instagramon is, ahol számos érdekes tartalommal találkozhatsz. Sportolj Te is természetesen az Arnica SPORT-tal!

Köszönjük, hogy velünk játszottál!

Egy megerősítő levelet küldtünk a postafiókodba, kérünk aktiváld a részvételed.

A sorsolás eredményéről a nyertest 2018. június 12-én, e-mailben értesítjük!

Kövesd oldalunkat a Facebookon és az Instagramon is, ahol számos érdekes tartalommal találkozhatsz. Sportolj Te is természetesen az Arnica SPORT-tal!

Köszönjük, hogy regisztráltál!

Egy megerősítő levelet küldtünk a postafiókodba, kérünk aktiváld feliratkozásod.
Egyben a következő hírlevelünket már Te is olvashatod!

Hamarosan elküldjük az első 3 havi edzéstervet!

Kövesd oldalunkat a Facebookon és az Instagramon is, ahol számos érdekes tartalommal találkozhatsz.
Sportolj Te is természetesen az Arnica SPORTtal!

Köszönjük, hogy feliratkoztál hírlevelünkre!

Egy megerősítő levelet küldtünk a postafiókodba, kérünk aktivált feliratkozásod.
Így a következő hírlevelünket már Te is olvashatod!

Kövesd oldalunkat a Facebookon és az Instagramon is, ahol számos érdekes tartalommal találkozhatsz.
Sportolj Te is természetesen az Arnica SPORTtal!

Köszönjük, hogy elküldted leveledet!

Hamarosan felvesszük veled a kapcsolatot!

Kövesd oldalunkat a Facebookon és az Instagramon is, ahol számos érdekes tartalommal találkozhatsz.
Sportolj Te is természetesen az Arnica SPORTtal!

A weboldalon cookie-kat használunk, amik segítenek minket a lehető legjobb szolgáltatások nyújtásában. Weboldalunk további használatával jóváhagyja, hogy cookie-kat használjunk. Adatkezelési Tájékoztató

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás